Skivinspelning i september 2016
Violinkonsert nr.1
med Helsingborgs symfoniorkester
solist Cecilia Zilliacus
dir. Anna-Maria Helsing
planerad utgivning våren 2017
dB Productions Sweden
15 apr 2015
They call her Love (för stråkar) framförs av Norrbottens Kammarorkester i samarbete med Erik Westbergs Vokalensembles vårturné 2015.
TURNÈPLAN:
Haparanda kyrka
Onsdag 15 april kl 19.00
Luleå, Kulturens hus
Torsdag 16 april kl 19.00
Skellefteå Landsförsamlings kyrka
Fredag 17 april kl 19.00
Umeå, NorrlandsOperan
Lördag 18 april kl 18.00
Piteå, Studio Acusticum
Söndag 19 april kl 16.00
2015-04-15
Amerikanska kyrkan i Paris
10 maj kl 17.00
Mirror Visions Ensemble uruppför
Jag ville jag vore
text: Gustaf Fröding
65 quai d'Orsay
Paris France
2014-12-18
Ylva Skogs cd Piano Concerto No 1 är nominerad till Grammis 2015..!
2014-07-27
Mirror Vision Ensemble beställer en ny tolkning av Fröding till 2015.
2014-03-27 Recensioner:
Min senaste skiva har fått flera nya recensioner som du kan läsa här intill -->
2014-03-08 Uruppförande:
Nostalgia för sologitarr
Stockholm – Lilla Akademien (Träsalen), Norrtullsgatan 14
gitarr:
Mårten Falk
Diskografin uppdaterad med cd Piano Concerto No 1.
Uruppförande av min trumpetkonsert
Persefone
Norrlandsoperans Symfoniorkester
dir. Rumon Gamba
solist Malin Silbo Ohlsson
13 mars 2014, kl. 19
Konsertsalen, Norrlandsoperan i Umeå
Skivrelease i februari 2014!
Orkestermusik med Malmö symfoniorkester
dir. Ingar Bergby
Innehåller bl.a. Pianokonsert nr.1
solist Ann-Sofi Klingberg
(dB Productions)
Flera recensioner av den nya skivan Future Classics II finns att läsa här intill: ---->
Ny release på cd 25/3-2013:
They call her Love med Västerås Sinfonietta, dir. Johannes Gustavsson (dBCD151)
Rännil framförs 8 mars 2013, Eric Ericson-hallen, kl.19.00 av Allmänna Sången Dirigent: Maria Goundorina Presentation: Vassilis Bolonassos
Baudelairesånger framförs 22 februari 2013, Hannover, Schwanenburg, kl.20 Samuel Edvardsson Wigervall gitarr och Laura Pohl sopran
Pianokonsert nr 1 uruppförs av Malmö Symfoniorkester, dir Ingar Bergby, Ann-Sofi Klingberg piano, 14 februari 2013
Tidningen Opus.38 listar min Pianotrio som Årets bästa på cd! Finns på (dBCD133) med trio KMW.
Komponerandet är för mig ett uttryckssätt, och jag är bra på att inspireras av en mängd olika saker i livet. Det kan vara en film jag sett, en bok jag läst, min samvaro med min dotter eller en artikel i en tidning som berör mig. Nu senast var det t.o.m. en virkning som inspirerade mig.
Musik av olika genrer kan också fungera som
inspirationskälla: en rytm, en basslinga, ett udda instrument eller en viss harmonik kan få igång fantasin.
Jag tycker det är viktigt att skriva för hand med penna och papper till att börja med. Då går det så pass långsamt att jag hinner höra fraserna i mitt huvud på ett naturligt sätt. Jag hör idéer i huvudet och tar pianot till hjälp. Det är inte så att jag sitter med en gåspenna precis. Jag använder dator när jag komponerar elektroakustisk musik men även för utskriften av partitur.
När jag komponerar elektroakustiskt använder jag ljud som jag spelat in och som bearbetas. Jag komponerar intuitivt på liknande sätt som när jag komponerar instrumentalt. Det är som ett äventyr för mig att se var det leder till.
Det är vägen som är målet.
Hälsningar,
Recension:
Ur skivrecension av Future classics II:
"Ylva Skog har jag höjt till skyarna tidigare och i They call her love för stråkorkester hittar jag så mycket av det jag beundrar i hennes musik."
Thomas Roth (Opus. 47) maj-juni 2013
Recension:
En ny välskriven pianokonsert
Pianokonsert nr.1
Malmö Symfoniorkester
dirigent: Ingar Bergby
solist: Ann-Sofi Klingberg
" Verket består av en sats men ändå i den klassiska pianokonsertens tredelade ram: inledning i moderat tempo, en långsammare mellandel och en snabb avslutning.Soliststämman bygger i huvudsak på ett tema medan orkestern rör sig i betydligt större cirklar. Tonspråket har romantisk influens, klart tonalt med få men välplacerade dissonanser och kompositören utnyttjar den stora orkesterns potential till fullo, det är sällan man upplever så kompetent orkestrering i ett nutida verk."
Lars-Erik Larsson (Skånska Dagbladet) 2013-02-16
Recension:
ur skivrecension av Future Classics II,
Västerås Sinfonietta
dir. Johannes Gustavsson
...Ylva Skogs stycke
är det äldsta: They Call Her
Love (1998), inspirerad av en
ovanligt kommunikativ schim-
pans, och ett verk som tack vare
sina höga kvaliteter säkert kom-
mer att spelas ofta.
Stig Jacobsson (Hifi & Musik nr5 2013)
CD-REVYN I P2
28 april 2013
FUTURE CLASSICS II
Britta Byström: Ten Secret Doors (2011)
Ylva Skog: They Call Her Love (1998)
Andrea Tarrodi: Zephyros (2010)
Västerås Sinfonietta
Johannes Gustavsson, dirigent
dB Productions CD 151
Betyg:
Boel 5, Edward 4, Johan 4
Recension:
NUTIDA:
FUTURE CLASSICS II
Västerås Sinfonietta, Johannes Gustavsson dirigent
(dB Productions)
Tre tonsättare, tre verk: först Britta Byströms tio korta stycken som bildar "Ten secret doors". En musikalisk förvandling sker i vart och ett. Lyssnaren får automatisk träning i musikanalys och musiken liksom på köpet. "They call her love" av Ylva Skog är enkel och effektfull med en hetsig baslinje under långa, ljusa ackord. I Andrea Tarrodis "Zephyros" är västanvindens gud fragmentarisk som i filmmusik. dB fortsätter att säkra sin position som ett av landets mest intressanta skivbolag, men borde gett uppdraget att skriva texthäftet till någon annan än tonsättarna själva.
Sofia Lilly Jönsson (SvD)
Recension:
Okonstlat och djärvt
Pianokonsert nr.1
Malmö Symfoniorkester
Ann-Sofi Klingberg, piano. Ingar Bergby, dirigent. Malmö konserthus, 14.2.
...En handling av helt annat slag var Ylva Skogs Pianokonsert nr 1, komponerad 2005 men uruppförd först nu. Konserten är kort och varierar enkla treklangsmönster. Pianot träder fram som solist ibland men arbetar oftare tillsammans med orkestern. På dynamiska höjdpunkter drar musiken åt boogie-woogie eller storband. Någon skärande stilblandning är det dock inte fråga om. Mest uppseendeväckande är att det råder en så vardaglig stämning i konserten. Inte alls en platt och ensartad stämning, men som helhet just en vardaglig. Och detta i den av tradition så heroiska pianokonsertgenren! Särskilt konsertens avslutningsgest är slående okonstlad.
Eftersom nykomponerat så ofta antingen är svårbegripligt eller coolt är det en djärv handling att skriva en pianokonsert som denna. Djärv och välkommen.
Tobias Lund (Sydsvenskan) 2013-02-16
Recension:
ur introduktionstexten för recensioner i Opus.34:
Själv har jag lyssnat på Ylva Skogs pianotrio ett stort antal gånger och det kommer att bli många fler. Här har vi ett förnämligt exempel på ny musik med potential att bli populär över genregränserna.
Thomas Roth
Lyssna:
Lyssna på tredje och sista satsen ur
mitt verk Pianotrio med Trio KMW:
http://www.youtube.com/watch?v=_btanFvhKes